Активізація пізнавальної діяльності студентів під час читання лекцій у закладах вищої освіти
Автор(и): Педорич А. В.
Місце роботи:
Педорич А. В.
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри педагогіки та гуманітарних дисциплін,
Академія Державної пенітенціарної служби, м. Чернігів, Україна
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2018. № 1 (1): 104–117
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2018.01.104
У статті розглянуто питання активізації пізнавальної діяльності студентів під час читання лекцій у закладах вищої освіти. Досліджено використання на практиці різних видів нетрадиційних лекцій: проблемна лекція, лекція-провокація (лекція із запланованими помилками), лекція на двох, лекція-візуалізація, лекція-прес-конференція, лекція-консультація, лекція-діалог.
Розкрито особливості сприйняття лекційного матеріалу через призму використання принципів осучаснення традиційної лекції. Експериментально виявлено особливості протікання проблемної лекції, лекції-провокації, лекції-візуалізації молодіжною аудиторією денної форми навчання і більш дорослою аудиторією слухачів заочної форми навчання та курсів підвищення кваліфікації. Запропоновано варіанти порад під час проведення лекційних занять у закладах вищої освіти залежно від специфіки аудиторії.
Ключові слова: лекція, принципи контекстного навчання, проблемна лекція, лекція-провокація, лекція на двох, лекція-візуалізація, лекція-прес-конференція, лекція-консультація, лекція-діалог.
Список використаних джерел
- Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
- Загвязинский В. И. Вузовская лекция в структуре современного учебного процесса. Образование и наука. 2014. № 2 (111). С. 34–46.
- Ибрагимов Г. И., Ибрагимова Е. М., Гайнутдинов Р. Г. Дидактические условия совершенствования лекции в рамках информатизации образования. Профессиональное образование в России и за рубежом. 2014. № 3 (15). С. 73–77.
- Герасимова Т. С. Психолого-педагогический минимум для внештатных преподавателей. Методист. № 2. С. 38–43.
- Змеёв С. И. Технология обучения взрослых: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. Москва: Академия, 2002. 128 с.
- Макаренко А. С. Методика виховної роботи. Київ: Рад. школа, 1990. 366 с.
- Гин А. А. Приемы педагогической техники: свобода выбора, открытость, деятельность, обратная связь, идеальность: пособие для учителя. 7-е изд. Москва: Вита-Пресс, 2006. 112 с.
- Воропаев В. И. Педагогические приемы по предупреждению конфликтных ситуаций в процессе учебно-тренировочного процесса по гиревому спорту в вузе. Наука и образование в современной конкурентной среде: сб. матер. междунар. науч.-практ. конф.: в 3 ч. Уфа, 2014. С. 150–154.
- Павлова Л. В. Педагогический прием «Учебный ассистент» как фактор активизации учебно-познавательной деятельности студентов на занятиях по инженерной графике. Концепт. 2012. № 7. С. 32–36.
- Чони Ю. И. Инженерный стиль мышления и педагогические приемы его формирования в процессе обучения в техническом вузе. Вестник Казанского технологического университета. 2013. № 2. С. 256–259.
- Манько В. М. Теоретичні та методичні основи ступеневого навчання майбутніх інженерів-механіків сільськогосподарського виробництва: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Терноп. нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка. Київ, 2005. 528 с.
- Дидактика высшей школы: сб. рефератов / за ред. М. А. Гусаковского. Минск: БГУ, 2005. 162 с.