ПОТЕНЦІАЛ ФОРМАЛЬНОЇ ТА НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ У РОЗВИТОКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ, ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ І ЛІДЕРСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ ФАХІВЦІВ ВІЙСЬКОВИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ, АХІВЦІВ З ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕНІТЕНЦІАРНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ
Автор(и): Ігнатюк О. О., Резнік С. М., Солодовник Т. О., Середа Н. В.
Місце роботи:
Ігнатюк О. А.,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки та психології управління
соціальними системами ім. академіка І. О. Зязюна,
Національний технічний університет
“Харківський політехнічний інститут”
(61002, Україна, м. Харків, вул. Кирпичова, 2,
e-mail: olgaignatyuk2016@gmail.com)
ORCID: 0000-0002-5710-7752
Резнік С. М.,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри педагогіки та психології управління
соціальними системами ім. академіка І. О. Зязюна,
Національний технічний університет
“Харківський політехнічний інститут”
(61002, Україна, м. Харків, вул. Кирпичова, 2,
e-mail: svreznik@i.ua)
ORCID: 0000-0001-8310-1242
Солодовник Т. О.,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри педагогіки та психології управління
соціальними системами ім. академіка І. О. Зязюна,
Національний технічний університет
“Харківський політехнічний інститут”
(61002, Україна, м. Харків, вул. Кирпичова, 2,
e-mail: solodovnik_t_a@ukr.net)
ORCID: 0000-0002-7772.993878
Середа Н. Ст,
кандидат мистецтвознавства, доцент,
доцент кафедри педагогіки та психології управління соціальними
системами ім. академіка І. А. Зязюна
Національний технічний університет “Харківський
політехнічний інститут”
(61002, Україна, м. Харків, вул. Кирпичова, 2,
e-mail: sereda.nataliia.khpi@gmail.com)
ORCID: 0000-0001-8472-0117
Язык: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2023.
№ 1 (10): 105-124
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2023.01.105
Глобалізація та швидкі трансформаційні перетворення суспільства вимагають формування сучасних професійних компетенцій, лідерських якостей та лідерського потенціалу від фахівців усіх сфер життєдіяльності суспільства, в тому числі фахівців військових спеціальностей сектору безпеки, охорони, безпеки та такої важливої сфери як пенітенціарна, що відповідає за підтримання належного рівня суспільної безпеки країни. Ключова роль у формуванні, розвитку та вдосконаленні професійних компетентностей, лідерських якостей та лідерського потенціалу належить освіті як формальній, так і неформальній. Саме формальна освіта завдяки нормативній складовій освітніх програм та можливості обирати індивідуальну стратегію навчання за рахунок вибіркових дисциплін дозволяє формувати конкурентоспроможного фахівця, мобільного, з притаманними професійно-важливими якостями,перспективного світогляду, культури, діловитості, здатності аналізувати виробничу ситуацію, готових до успішного вирішення ними повсякденних бойових та фахових завдань. Система неформального освіти, яка може охоплювати систему підвищення кваліфікації фахівців (викладачів, персоналу установ тощо), може задовольнити потреби фахівців у набутті зазначеними фахівцями найкращих професійних навичок майбутнього на ринку праці, soft, hard, meta skills. Метою дослідження є розкриття ефективності розвитку професійної компетентності, лідерських якостей та лідерського потенціалу фахівців військових спеціальностей сектору безпеки, охорони, безпеки та фахівців правоохоронної пенітенціарної системи через призму потенціалу формального та неформального освіти досвіду Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Методологія відображає взаємозв’язок методологічних підходів (компетентнісного, системного, акмеологічного, особистісно орієнтованого) до вивчення процесу розвитку ефективності розвитку професійної компетентності, лідерських якостей та лідерського потенціалу фахівців військових спеціальностей сектору безпеки, охорони, безпеки та фахівців правоохоронної пенітенціарної системи через призму неформальної освіти досвіду Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут” (далі НТУ “ХПІ”). Наукова новизна. Виконані дослідження (2018–2021 рр.) дозволили виявити потенціал формальної та неформальної освіти у розвитку професійної компетентності, лідерських якостей та лідерського потенціалу фахівців військових спеціальностей сектору безпеки, охорони, безпеки та фахівців правоохоронної пенітенціарної системи в умовах НТУ «ХПІ» з підготовки фахівців за ВП 011 магістерський рівень та підвищення кваліфікації через участь у міжнародній педагогічній школі-семінарі «Сучасні педагогічні науки в освіті». Висновки. Результати проведених досліджень підтвердили думки авторів щодо важливості, ролі, впливу потенціалу формальної та неформальної освіти в розвитку професійної компетентності, лідерських якостей та лідерського потенціалу фахівців військових спеціальностей сектору безпеки, охорони, безпеки та фахівців правоохоронної пенітенціарної системи України. Саме проведення навчальних зайняття у формі лекцій, семінарських зайняття, практики, тренінгів, педагогічних майстерень дають змогу враховувати принципи таких наукових підходів, як системний, компетентнісний, акмеологічний, особистісно орієнтований, спонукають здобувачів розвивати рівень професійної компетентності, лідерських якостей та лідерськогосприятимуть подальшим удосконаленням своїх професійних знань, умінь та навичок, розвиткові професійно важливих якостей. Ключові слова: військові фахівці, лідерські якості, лідерський потенціал, пенітенціарний персонал, професійна компетентність . Список використаних джерел 20. Ягупов В. В. Теорія та методологія військово-педагогічних досліджень: підручник. Київ: НУОУ імені Івана Черняхівського, 2019. 444 с.