ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ВІТАГЕННОЇ ОСВІТИ У ФОРМУВАННІ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ
Автор(и): Мірошніченко В. І.
Місце роботи:
Мірошніченко В. І.,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки,
Національний університет біоресурсів і природокористування України
(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,
е-mail: mvi_2016@ukr.net)
ORCID: 0000-0002-3931-0888
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57216203313
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 136–147
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.136
Стаття присвячена обґрунтуванню доцільності застосування технології вітагенної освіти у формуванні громадянської компетентності студентів.
Ураховано принципи науковості (наукове обґрунтування, формування цілісного образу студента як громадянина, його громадянської компетентності як багатоаспектного явища, результату особистісного й професійного розвитку), культуровідповідності (єдність формування громадянської компетентності студентів з історією та культурою народу, його мовою, народними традиціями та звичаями), активності особистості (інтереси студентів, залучення їх до розв’язання проблемних ситуацій, стимулювання різних форм освітньої діяльності) у формуванні громадянської компетентності студентів.
Підґрунтям поняття «громадянська компетентність» автор вважає досвід застосування громадянських знань і вмінь, досвід участі в реалізації своїх громадянських прав та обов’язків. Життєвий досвід трактується як вітагенна інформація з резервів довготривалої пам’яті, яка є основою самоактуалізації в певних ситуаціях.
Виокремлюються «стадії переходу від вітагенної інформації до вітагенного досвіду:
первинне неподільне сприйняття вітагенної інформації;
з’ясування значущості отриманої інформації, її оціночна фільтрація;
створення установки запам’ятати інформацію на умовний термін «збереження», який залежить від її значущості та практичної спрямованості».
Наголошується на доречності застосування таких прийомів технології вітагенної освіти для формування громадянської компетентності студентів: ретроспективний аналіз життєвого досвіду громадянської діяльності та розкриття його зв’язків в освітньому процесі; актуалізація життєвого досвіду студентів (з’ясування обсягу знань студентів на рівні буденної громадянської свідомості до того, як вони набуватимуть наукові знання; додаткове конструювання незавершеної моделі громадянської освіти (є особливо надійним за необхідності акцентувати увагу на творчому потенціалі студентів, потребах у самореалізації; часова, просторова, змістова синхронізації освітніх проєктів (теоретичний матеріал розкриває також сутність явищ та зв’язків у часі та просторі з тим, що відбувається в суспільстві; творче моделювання ідеалу громадянських об’єктів на основі вітагенного досвіду та нової інформації.
Звертається увага на реалізацію перетворень у контексті технології вітагенної освіти процесу формування громадянської компетентності студентів на цікаву пізнавальну діяльність, що сприяє розвитку їх критичного мислення.
Ключові слова: громадянська компетентність, студенти, технологія вітагенної освіти, формування громадянської компетентності, принципи формування громадянської компетентності, прийоми вітагенної освіти.
Список використаних джерел
- Токарєва А., Чижикова І. Сучасні підходи до формування громадянської компетентності студентів: міжнародний та національний контексти. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2021. № 1 (21). С. 88–93.
- Miroshnichenko Valentina, Afanasyev Anatoliy, Sofiian Dmytro, Serkhovets Serhii, Zhuravlov V Cultivating leadership skills in future military bachelors through professional academic subject areas. Amazonia Investiga. 2023. № 12 (66). С. 85–94. URL: https://amazoni ainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2421 (дата звернення: 12.08.2024).
- Баглай М. В. Технологія виховання громадянської позиції курсантів та етапи її реалізації в освітньому процесі військових закладів вищої освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип. 21. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/ 307985 (дата звернення: 11.08.2024).
- Макогончук Н. В. Формування громадянської компетентності у майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі вивчення дисциплін соціально-гуманітарного циклу : дис. … канд. пед. наук : 00.04. Хмельницький, 2013. 244 с.
- Вербицька П. В. Теоретико-методологічні основи громадянського виховання учнівської молоді у загальноосвітніх навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.07. Київ, 2010. 491 с.
- Грузевич Т. Ю. Методичні рекомендації щодо громадянського виховання учнів старших класів на основі національних традицій. Наука, освіта, технології, суспільство: тенденції, виклики, перспективи : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Житомир, 1 листопада 2022р.). Ч. 1. С. 11–12. Житомир : ЦФЕНД, 2022.
- Кучинська І. О. Громадянське виховання в Україні: минулий досвід та сучасні потреби : навч. посібник. Кам’янець-Подільський : видавець ПП Зволейко Д. Г., 2015. 112 с.
- Петровська І. Р. Психологія становлення громадянської ідентичності особистості : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.11. Київ, 2023. 464 с. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2023/06/dis-petrovska.pdf (дата звернення: 07.08.2024).
- СапожниковаО. М. Технологія вітагенного навчання як інструмент мовної підготовки студентів. Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасного ВНЗ : збірник матеріалів ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 21 берез. 2017 р.). Київ : КНЕУ, 2017. С. 304–308.
- ПочинокЄ., Корецька О. Вітагенне навчання природознавства у контексті компетентнісного підходу. URL: http://dspace.pnpu. edu.ua/bitstream/123456789/19965/1/15.pdf (дата звернення: 17.08.2024).
- Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посібник. Київ, 2007. 656 с.
- Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти // Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. Київ : К.І.С., 2003. С. 13–41.
- ПометунО. І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. 2005. № 23. С. 18–21.
- Михайліченко М. В. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Кіровоград, 2007. 24 с.
- Кафарська О. Б. Педагогічні засади формування громадянської позиції студентської молоді (1991–2005 рр.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Івано-Франківськ, 20 с.
- Мартинець Л. А. Сучасні моделі освіти : навч.-метод. посібник. 2-ге вид., доповн. та переробл. Донецьк, 2015. 102 с.
- Волобуєва Т. Вітагенні технології компетентнісного навчання. Освіта.ua. URL: https://ru.osvita.ua/school/method/technol/637/ (дата звернення: 17.08.2024).
- Янкович О., Беднарек Ю., Анджеєвська А. Освітні технології сучасних навчальних закладів : навчально-методичний посібник. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. 212 с.