ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ВІТАГЕННОЇ ОСВІТИ У ФОРМУВАННІ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и): Мірошніченко В. І.

Місце роботи:

Мірошніченко В. І.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри педагогіки,

Національний університет біоресурсів і природокористування України

(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,

е-mail: mvi_2016@ukr.net)

ORCID: 0000-0002-3931-0888

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57216203313

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 136–147

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.136

Анотація

Стаття присвячена обґрунтуванню доцільності застосування технології вітагенної освіти у формуванні громадянської компетентності студентів.

Ураховано принципи науковості (наукове обґрунтування, формування цілісного образу студента як громадянина, його громадянської компетентності як багатоаспектного явища, результату особистісного й професійного розвитку), культуровідповідності (єдність формування громадянської компетентності студентів з історією та культурою народу, його мовою, народними традиціями та звичаями), активності особистості (інтереси студентів, залучення їх до розв’язання проблемних ситуацій, стимулювання різних форм освітньої діяльності) у формуванні громадянської компетентності студентів.

Підґрунтям поняття «громадянська компетентність» автор вважає досвід застосування громадянських знань і вмінь, досвід участі в реалізації своїх громадянських прав та обов’язків. Життєвий досвід трактується як вітагенна інформація з резервів довготривалої пам’яті, яка є основою самоактуалізації в певних ситуаціях.

Виокремлюються «стадії переходу від вітагенної інформації до вітагенного досвіду:

первинне неподільне сприйняття вітагенної інформації;

з’ясування значущості отриманої інформації, її оціночна фільтрація;

створення установки запам’ятати інформацію на умовний термін «збереження», який залежить від її значущості та практичної спрямованості».

Наголошується на доречності застосування таких прийомів технології вітагенної освіти для формування громадянської компетентності студентів: ретроспективний аналіз життєвого досвіду громадянської діяльності та розкриття його зв’язків в освітньому процесі; актуалізація життєвого досвіду студентів (з’ясування обсягу знань студентів на рівні буденної громадянської свідомості до того, як вони набуватимуть наукові знання; додаткове конструювання незавершеної моделі громадянської освіти (є особливо надійним за необхідності акцентувати увагу на творчому потенціалі студентів, потребах у самореалізації; часова, просторова, змістова син­хронізації освітніх проєктів (теоретичний матеріал розкриває також сутність явищ та зв’язків у часі та просторі з тим, що відбувається в суспільстві; творче моделювання ідеалу громадянських об’єктів на основі вітагенного досвіду та нової інформації.

Звертається увага на реалізацію перетворень у контексті технології вітагенної освіти процесу формування громадянської компетентності студентів на цікаву пізнавальну діяльність, що сприяє розвитку їх критичного мислення.

Ключові слова: громадянська компетентність, студенти, технологія вітагенної освіти, формування громадянської компетентності, принципи формування громадянської компетентності, прийоми вітагенної освіти.

Список використаних джерел

  1. Токарєва А., Чижикова І. Сучасні підходи до формування громадянської компетентності студентів: міжнародний та національний контексти. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2021. № 1 (21). С. 88–93.
  2. Miroshnichenko Valentina, Afanasyev Anatoliy, Sofiian Dmytro, Serkhovets Serhii, Zhuravlov V Cultivating leadership skills in future military bachelors through professional academic subject areas. Amazonia Investiga. 2023. № 12 (66). С. 85–94. URL: https://amazoni ainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2421 (дата звернення: 12.08.2024).
  3. Баглай М. В. Технологія виховання громадянської позиції курсантів та етапи її реалізації в освітньому процесі військових закладів вищої освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип. 21. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/ 307985 (дата звернення: 11.08.2024).
  4. Макогончук Н. В. Формування громадянської компетентності у майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі вивчення дисциплін соціально-гуманітарного циклу : дис. … канд. пед. наук : 00.04. Хмельницький, 2013. 244 с.
  5. Вербицька П. В. Теоретико-методологічні основи громадянського виховання учнівської молоді у загальноосвітніх навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.07. Київ, 2010. 491 с.
  6. Грузевич Т. Ю. Методичні рекомендації щодо громадянського виховання учнів старших класів на основі національних традицій. Наука, освіта, технології, суспільство: тенденції, виклики, перспективи : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Житомир, 1 листопада 2022р.). Ч. 1. С. 11–12. Житомир : ЦФЕНД, 2022.
  7. Кучинська І. О. Громадянське виховання в Україні: минулий досвід та сучасні потреби : навч. посібник. Кам’янець-Подільський : видавець ПП Зволейко Д. Г., 2015. 112 с.
  8. Петровська І. Р. Психологія становлення громадянської ідентичності особистості : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.11. Київ, 2023. 464 с. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2023/06/dis-petrovska.pdf (дата звернення: 07.08.2024).
  9. СапожниковаО. М. Технологія вітагенного навчання як інструмент мовної підготовки студентів. Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасного ВНЗ : збірник матеріалів ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 21 берез. 2017 р.). Київ : КНЕУ, 2017. С. 304–308.
  10. ПочинокЄ., Корецька О. Вітагенне навчання природознавства у контексті компетентнісного підходу. URL: http://dspace.pnpu. edu.ua/bitstream/123456789/19965/1/15.pdf (дата звернення: 17.08.2024).
  11. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посібник. Київ, 2007. 656 с.
  12. Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти // Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. Київ : К.І.С., 2003. С. 13–41.
  13. ПометунО. І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. 2005. № 23. С. 18–21.
  14. Михайліченко М. В. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Кіровоград, 2007. 24 с.
  15. Кафарська О. Б. Педагогічні засади формування громадянської позиції студентської молоді (1991–2005 рр.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Івано-Франківськ, 20 с.
  16. Мартинець Л. А. Сучасні моделі освіти : навч.-метод. посібник. 2-ге вид., доповн. та переробл. Донецьк, 2015. 102 с.
  17. Волобуєва Т. Вітагенні технології компетентнісного навчання. Освіта.ua. URL: https://ru.osvita.ua/school/method/technol/637/ (дата звернення: 17.08.2024).
  18. Янкович О., Беднарек Ю., Анджеєвська А. Освітні технології сучасних навчальних закладів : навчально-методичний посібник. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. 212 с.

[collapse]

Повний текст

©2024. Пенітенціарна академія України