ПРАВОВИЙ НІГІЛІЗМ ПІДЛІТКІВ У ПРОЦЕСІ
ЇХ СОЦІАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ У 1920-ті рр.
Автор(и): Яворський А. Р.
Місце роботи:
Яворський А. Р.,
здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
(61000, Україна, м. Харків, вул. Алчевських, 29,
e-mail: andriyavor@ukr.net)
ORCID: 0009-0002-5014-6828
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 272–287
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.272
У статті розкрито проблеми правового нігілізму та соціалізації підлітків в Україні 1920-х років. Охарактеризовано причини формування правового нігілізму підлітків у досліджуваний період (політичні зміни у країні, зміна традиційної системи соціального устрою, впровадження антирелігійної політики, економічна криза, що була спричинена війною, революцією і голодом, безробіття, низькі заробітки населення та порушення умов охорони праці, в тому числі підлітків, класовий підхід до отримання освіти, зростання злочинності, безпритульність та інші соціально-економічні негаразди). Визначено основні рушійні механізми формування правових цінностей молодого покоління в розрізі ролі більшовицької влади та нонконформістських організацій в Україні протягом 1920-х років. Висвітлено основні фундаментальні нігілістичні конфлікти та суперечності серед підлітків. Розглянуто типи дитячих закладів, які вели боротьбу з дитячою безпритульністю та нігілізмом (дитячі будинки, школи-комуни, установи для дефективних дітей, будинки дитини, дитячі розподільники, установи примусового виховання, дитячі юридичні консультації, комісії у справах неповнолітніх, дитячі інспекції тощо). Схарактеризовано особливості профілактики правового нігілізму на шляху до соціалізації підлітків у досліджуваний період, а саме: становлення шкільної освіти; формування мережі дитячих установ; створення молодіжної та підліткової культури в асоціальному (у групах девіантних підлітків) та просоціальному (у вигляді шкільної, піонерської та комсомольської організації) вигляді. Розкрито значення ідей А. С. Макаренка в боротьбі з дитячою безпритульністю і правопорушеннями (навчання підлітків на робітничих факультетах, трудове виховання, естетичне виховання, формування стосунків взаємовідповідальності і довіри між колоністами, повернення особистості до якісного життя тощо).
Ключові слова: підлітки, правовий нігілізм, профілактика, соціалізація, дитячі установи.
Список використаних джерел
- Бабенко Л. Радянські органи державної безпеки в системі взаємовідносин держави і православної церкви в Україні (1918 – середина 1950-х рр.). Полтава : ТОВ АСМІ, 2014. 549 с.
- Бойко О. Економічний тиск як один з елементів антицерковної політики радянської влади в Україні у 20–30-х рр. ХХ століття. Ковчег : наук. зб. Львів : Видавництво Українського католицького університету, 2012. № 6: Насилля влади проти свободи сумління. С. 320–336.
- Киридон А. Державно-церковні відносини в радянській Україні 1920–1930-х років: соціальний вимір. Проблеми історії України: факти судження, пошуки : зб. наук. праць. Київ : Інститут історії України НАН України, 2004. Вип. 12. С. 234–256.
- Анатольєва О. Правове регулювання боротьби з безпритульністю, бездоглядністю та правопорушеннями неповнолітніх в УСРР у 20-х роках ХХ століття : дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 2003.
- Виноградова-Бондаренко В. Виховання безпритульних дітей в Україні 20-х рр. ХХ століття : автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2001. 22 с.
- Зінченко А. Дитяча безпритульність в радянській Україні в 20-х – першій половині 30-х років ХХ століття : автореф. дис. … канд. іст. наук. Одеса : 2002. 17 с.
- Паращевіна О. Роль системи народної освіти у подоланні дитячої безпритульності в 20-х – першій половині 30-х рр. ХХ століття в Україні : автореф. дис. … канд. іст. наук. Дніпропетровськ : 2005. 19 с.
- Любар О., Стельмахович М, Федоренко Д. Педагогічна діяльність А. С. Макаренка. Історія української школи і педагогіки. Київ : Знання, 2003. С. 358–367.
- Олянич Л. В. Створення та діяльність Всеукраїнського товариства «Друзі дітей» (1924–1936 рр.): організаційний статус, структура та функції : автореф. дис. … канд. іст. наук. Харків, 2008. 18 с.
- Штефан Л. А. Питання підготовки соціальних працівників в Україні у 20–30-ті рр. ХХ ст. Вісник Житомирського педагогічного університету : зб. наук. праць. Житомир : 2000. Вип. 6. С. 121–125.
- Голосніченко І. Правосвідомість і правова культура у розбудові української держави. Право України. 2005. № 4. С. 24–25.
- Екстракт 150 : у 2 ч. / упоряд. Н. Тисячна, О. Решетилова ; за заг. ред. Л. Івшиної. Київ, 2009. Ч. 2. 576 с.
- Загальна теорія держави і права / А. Колодій, В. Копєйчиков, С. Лисенков та ін. ; за ред. В. В. Копєйчикова. Київ : Юрінком Інтер, 2002. 485 с.
- Кравець В. Історія класичної та зарубіжної педагогіки та шкільництва. Тернопіль, 1996. С. 38–44, 88–93.
- Смолій В. Енциклопедія історії України : у 10 т./ редкол.: В. А. Смолій та ін. Київ : Наукова думка, 2019. Т. 2. 842 с.
- Корнієнко О. Книга Пам’яті Сумської області : у 3 т. Суми : Ярославна, 2007. Т. ІІ: Зруйновані храми Сумщини. Мартиролог втрачених святинь. С. 12.
- Іоаніді А., А. Бондаренко. Народ про релігію. Українська народна антирелігійна творчість. Київ : Політвидав України, 1984. 254 с.
- Смолій В. Енциклопедія історії України : у 10 т. / редкол.: В. А. Смолій та ін. Київ : Наук. думка, 2003. Т. 1. С. 214.