ПІДГОТОВКА ВИКЛАДАЧІВ ПРОФЕСІЙНО-ХУДОЖНІХ ДИСЦИПЛІН В УКРАЇНІ: ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ
Автор(и): Колісник-Гуменюк Ю. І.
Місце роботи:
Колісник-Гуменюк Ю. І.,
доктор педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри технологічної освіти,
факультет технологій та дизайну,
Український державний університет ім. Михайла Драгоманова
(01601, Україна, м. Київ, вул. Пирогова, 9,
e-mail: yuliya.kolisnyk@gmail.com)
ORCID: 0000-0001-8047-9143
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 97–109
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.097
Незважаючи на воєнну агресію з боку росії, в Україні продовжують активно розвивати професійно-педагогічну підготовку, яка є важливим чинником підвищення якості освіти та професійного зростання педагогів. Професійно-педагогічна підготовка відіграє ключову роль у забезпеченні якості освіти та професійного розвитку педагогів. Вона формує педагогічні компетентності, надає викладачам знання і навички, необхідні для ефективної роботи зі студентами, включно з методиками викладання, планування та управління. Завдяки їй педагоги засвоюють основи педагогічної етики та моральних цінностей, що допомагає створювати здорову навчальну атмосферу та сприяти гармонійному розвитку особистості студентів.
Завдяки професійно-педагогічній підготовці педагоги можуть оновлювати свої знання про сучасні методи навчання, педагогічні технології та підходи до виховання. Відбувається оновлення знань і практик. Професійно-педагогічна підготовка дозволяє глибше освоїти конкретні дисципліни, що дає можливість викладачам передавати спеціальні знання на високому професійному рівні. Загалом професійно-педагогічна підготовка є основою для формування кваліфікованих і компетентних педагогів, що сприяє підвищенню якості освіти й успіху студентів у навчанні.
У нашому дослідженні ми розглядаємо професійно-педагогічну підготовку викладачів професійно-художніх дисциплін, що спрямована на формування педагогічних кадрів, які володіють теорією та практикою викладання образотворчого мистецтва в загальноосвітніх, спеціалізованих і вищих навчальних закладах, а також у системі додаткової освіти.
Тому мета нашого дослідження – проаналізувати сучасні підходи до професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін в Україні. Визначити ключові проблеми та виклики у сфері підготовки педагогів художніх дисциплін. Окреслити основні напрямки і методики, що забезпечують якісну підготовку фахівців у галузі викладання мистецтва. Дослідити роль педагогічної освіти у формуванні компетентностей викладачів професійно-художніх дисциплін. Запропонувати шляхи вдосконалення системи підготовки педагогічних кадрів для підвищення рівня викладання художніх дисциплін.
Ключові слова: професійно-педагогічна підготовка, викладачі професійно-художніх дисциплін, заклади вищої освіти, компетентності, знання, навички.
Список використаних джерел
- Голобородько Є. П. Окремі сучасні складові професіоналізму викладача вищої школи. Професіоналізм викладача вищої школи: Освітні технології (до 90-річчя заснування Миколаївського державного університету) : матер. міжнарод. наук.-практ. конф. Миколаїв, 2004. С. 38–43.
- Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради. 2014. № 37–38. С. 2004. URL: http:// zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 05.07.2024).
- Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIІI. Голос України. 2017. № 178–179. C. 10–22. URL: http://zakon2.rada.gov. ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 05.07.2024).
- Колісник-Гуменюк Ю. І. Система професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти : монографія. Львів : ЛА «Піраміда», 2020. 515 с.
- Коновець С. В. Підготовка вчителя образотворчого мистецтва : метод. посіб. для студ. пед. навч. закл. Рівне : Агенція Місо, 2002. 75 с.
- Масол Л. М., Базелюк О. В., Комаровська О. А., Муромець В. Г., Рагозіна В. В. Мистецька освіта в Україні: розвиток творчого потенціалу в ХХІ столітті: Аналітична доповідь українською, російською, англійською мовами : наук. видання. Київ : Аура Букс, 2012. 240 с.
- Махиня Н. В. Педагогічна освіта у Німеччині: історія та сучасність : методичний посібник. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. 64 с.
- Радкевич В. О. Концепція професійно-художньої освіти. Професійно-технічна освіта. 2000. № 2. С. 43–47.
- Радкевич В. О. Ступенева професійно-художня освіта в Україні як педагогічна система. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2001. Вип. ІІІ. С. 121–130.
- Соціолого-педагогічний словник / за ред. В. В. Радула. Київ : «Екс Об», 2004. 304 с.
- Шапран О. І. Сучасні підходи до проблеми інноваційної підготовки майбутнього вчителя. Рідна школа. 2007. № 9. С. 31–33.