ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Автор(и): Щербина Н. О.
Місце роботи:
Шакун Н. В.,
кандидат історичних наук,
доцент кафедри педагогіки та гуманітарних дисциплін,
Пенітенціарна академія України
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: natalboyko@gmail.com)
ORCID: 0009-0002-5573-0505
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 262–271
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.262
В умовах інформаційного суспільства сучасна система освіти повинна підготувати свідомих громадян своєї країни, здатних орієнтуватися в інформаційному полі, критично осмислювати почуте, робити власні висновки й шукати відповіді на поставлені запитання. І саме вища освіта має сприяти виробленню цих навичок і вмінь.
Мета статті – з’ясувати семантичне значення поняття «інформаційна культура» та визначити методику її формування у здобувачів вищої освіти під час здійснення наукової діяльності.
Під час написання статті були використані загальнонаукові методи аналізу й синтезу. Також було дотримано світоглядно-методологічних принципів демократизації, інноваційності, гнучкості освітнього процесу.
У роботі визначено основні підходи до розуміння сутності поняття «інформаційна культура». Наголошено на значенні ретельного відбору джерел інформації, необхідності критичного осмислення отриманих відомостей та на важливості дотримання цих принципів у ході наукової діяльності. Отримані результати дослідження можуть бути враховані під час планування навчальних занять, передусім практичних робіт.
Висновки. Таким чином, поняття інформаційна культура має різні дефініції і використовується для різних галузей знань. Ключовою ознакою цього поняття є критичне ставлення до отриманих відомостей і належна їх верифікація. Сучасна система освіти приділяє значну увагу формуванню інформаційної культури, запроваджуючи спеціальні курси, зокрема медіаосвіти. Дотримання інформаційної гігієни здобувачами вищої освіти є невід’ємною складовою освітнього процесу, особливо під час наукової діяльності. Виконання низки практичних завдань з розвитку критичного мислення має сприяти формуванню інформаційної культури здобучів вищої освіти.
Ключові слова: інформаційна культура, інформаційне суспільство, медіаосвіта, критичне мислення, наукова діяльність.
Список використаних джерел
- Глушак О. М. Інформаційна культура як складова професійної підготовки майбутніх фахівців. Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки : матеріали ІІІ щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 18 квітня 2013). Київ. С. 109–115. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1911/1/Glushak _IS _konf.pdf (дата звернення: 22.08.2024).
- Валюшко І. О. Інформаційна безпека України: трансформація законодавства після російського вторгнення. Історико-політичні студії. № 2 (8). С. 30–43. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/ core/bitstreams/4139c437-5fb8-450f-9eb1-8c25fbe1b9a3/content (дата звернення: 22.08.2024).
- Халамендик В. Б. Інформаційна гігієна як фактор збереження психічного здоров’я людини. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії, № 35. С. 83–91. URL: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/VISNIK_35_7.pdf (дата звернення: 22.08.2024).
- Уваркіна О., Гангал А., Волошина Н. Особистість та інформаційна безпека в умовах воєнного стану: філософський компендіум сучасних концептів. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2023. Вип. 46. С. 187–195.
- Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / ред.-упоряд. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк ; за наук. ред. В. В. Різуна. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с.
- Ми у світі інформації : навч.-метод. посіб. / уклад. І. О. Сєрова, Л. М. Талюта, І. О. Моргун ; за заг. ред. Т. Д. Іщенко, М. П. Хоменка. Київ : Науково-методичний центр ВФПО, 2022. 76 с.
- Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII : станом на 28 травня 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text (дата звернення: 22.08.2024).
- Щербина Н. О. Науково-дослідна робота здобувачів вищої освіти як засіб активізації їхньої пізнавальної діяльності. Інтеграція теорії у практику: проблеми, пошуки, перспективи в умовах воєнного стану : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Чернігів, 01 листопада 2023 р.) / за ред. В. Ф. Пузирний ; Пенітенціарна академія України. Чернігів : ПАУ, 2023. С. 114–117.
- Макаренко Л. Л. Інформаційна культура особистості: історико-педагогічний аналіз. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2016. Вип. 56. С. 128–141.
- Свістельник І. Р. Формування інформаційної культурми студентів ВНЗ фізкультурного профілю. Молода спортивна наука України. 2010. T.1. С. 283–287.
- Кормош Ж. О., Супрунович С. В., Федосов С. А., Замуруєва О. В. Інформаційний пошук і робота з бібліотечними ресурсами : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 136 с.
- Марцин В. С., Міценко Н. Г., Даниленко О. А. Основи наукових досліджень : навч. посіб. Львів : Ромус-Поліграф, 2002. 128 c. URL: https://www.info-library.com.ua/books-text-3032.html (дата звернення: 22.08.2024).