ДО ПИТАННЯ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
Автор(и): Шакун Н. В., Щербина Н. О.
Місце роботи:
Шакун Н. В.,
кандидат філософських наук, доцент,
завідувач кафедри філософії і суспільних наук,
Національний університет «Чернігівська політехніка»
(14027, Україна, м. Чернігів, вул. Шевченка, 95,
e-mail: shakunn@meta.ua)
ORCID: 0000-0003-2761-9965
Researcher: Н-6463-2014
Scopus-Author: 57780240800;
Шакун Н. В.,
кандидат історичних наук,
доцент кафедри педагогіки та гуманітарних дисциплін,
Пенітенціарна академія України
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: natalboyko@gmail.com)
ORCID: 0009-0002-5573-0505
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 1(12): 339–351
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.01.339
Сучасні реалії ставлять нові виклики перед освітою: з одного боку, незмінним залишається курс на інтеграцію до європейського освітнього простору та здійснення відповідних реформ, але реалії повномасштабного вторгнення росії на територію України вносять значні корективи у розвиток і трансформацію української системи вищої освіти.
Мета статті – з’ясувати специфіку реалізації основних принципів Болонського процесу в українських закладах вищої освіти в умовах сьогодення.
Авторками статті було досліджено основні етапи формування європейського освітнього простору, визначено засадничі принципи її функціонування. На прикладі діяльності вітчизняних закладів вищої освіти проведено аналіз реалізації положень Болонського процесу в освітньому процесі.
Висновки. Модернізація освітньої діяльності українських закладів вищої освіти в контексті євроінтеграції вищої освіти України передбачає, з одного боку, реалізацію основних принципів Болонської декларації, з іншого – урахування вітчизняного соціокультурного контексту. Постійне оновлення знань, технологій, засобів навчання, організаційних та управлінських підходів є невід’ємною складовою якісної модернізації системи освіти та її розбудови як основи самовідтворення й самоорганізації суспільства. Ключову роль у входженні України у глобальний простір відіграють заклади вищої освіти, здатні адекватно реагувати на виклики часу й утвердитись як національні науково-освітні центри європейського та світового рівня.
Ключові слова: Болонський процес, європейський освітній простір, глобалізація, інтеграція, модернізація, Пенітеніціарна академія України, Національний університет «Чернігівська політехніка».
Список використаних джерел
- Артьомов І. В., Ващук О. М. Концептуальні та правові основи формування Європейського освітнього простору : навчальний посібник. Ужгород : ЗакДУ, 2011. 486 с.
- Вища освіта в Україні: зміни через війну : аналітичний звіт / Є. Ніколаєв, Г. Рій, І. Шемелинець. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.
- Європейський простір вищої освіти та Болонський процес : навчально-методичний посібник / Т. М. Димань, О. А. Боньковський, А. Г. Вовкогон. Одеса : НУ «ОМА», 2017. 106 с.
- Європейський простір вищої освіти. URL: https://www. tempus.org.ua/uk/vyshha-osvita-ta-bolonskyj-proces/ogljad/87-2009-05-19-21-13-19.html. (дата звернення: 27.02.2024).
- Положення про раду роботодавців Пенітенціарної академії України. URL: https://academysps.edu.ua/wpcontent/uploads/ 2024/01/Adobe-Scan-29-Jan-2024-1.pdf (дата звернення: 25.02.2024).
- Положення про раду роботодавців Національного університету «Чернігівська політехніка». URL: https://stu.cn.ua/wp-content/stu-media/normobaza/normdoc/norm-yakist/polozhennya-pro-radu-robotodavcziv.pdf (дата звернення: 27.02.2024).
- Сбруєва А. А. Формування європейського виміру забезпечення якості вищої освіти в контексті інтернаціоналізації освітнього простору. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 254 с.
- Худавердієва В. А. Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Спецвипуск. Том 2. С. 163–168.
- Шакун Н. В. Філософсько-методологічне підгрунтя освітніх інновацій в контексті викликів часу. Актуальні дослідження суспільних наук : матеріали ІX Всеукр. наук. конф. (м. Умань, 23 берез. 2023 р.). Умань : Візаві, 2023. С. 150–153.
- Шевчук Г. Й. Студентоцентроване навчання в умовах сучасних освітніх викликів. Інноваційна педагогіка. Вип. 63. Том 2. С. 127–130.