СПЕЦИФІКА ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МОРЕХІДНА АСТРОНОМІЯ» МАЙБУТНІМ СУДНОВОДІЯМ
Автор(и): Черой Л. І.
Місце роботи:
Черой Л. І.,
старший викладач кафедри навігації і управління судном;
Дунайський інститут Національного університету
«Одеська морська академія», м. Їзмаїл, Україна
ORCID: 0000-0002-2312-4108
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2021. № 1(6): 148-155
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2021.01.148
У статті представлено вирішення наукового завдання щодо удосконалення фахової підготовки майбутніх судноводіїв у морських закладах вищої освіти. Мета статті полягає в аналізі та узагальненні специфічних викладання навчальної дисципліни «Морехідна астрономія» майбутніми судноводіями. Для цього проаналізовано низку наукових праць з теми дослідження за авторством вітчизняних та зарубіжних вчених. Розкрито специфіку професійної підготовки зазначених фахівців. Проаналізовано зміст навчальної дисципліни «Морехідна астрономія». Подано специфічні особливості викладання навчальної дисципліни «Морехідна астрономія»: формування навичок в майбутніх судноводіїв щодо використання приладів задля забезпечення безпеки мореплавання; вивчення основ підготовки приладів та інструментів у період підготовки до рейсу та під час плавання; розв’язок задач щодо визначення похибок хронометру, визначення місця судна астрономічними способами; навчити оперуванню нечисленними, але доволі простими пристроями, методи яких вимагають високої точності замірів та розрахунків; вагома частка аудиторних годин припадає на практичні заняття; поєднання в морехідній астрономії автономних розділів небесної механіки, сферичної тригонометрії, оптики тощо, які вимагають їх виокремлення у незалежні теми в дисципліні; поєднання наприкінці вивчення навчальної дисципліни у повну цілісну систему усіх поданих вище окремих розділів наук; врахування майбутніми судноводіями певних рекомендацій: здійснення попередньої підготовки у виконанні лабораторних та практичних робіт; здійснювати безперервний контроль замірів та розрахунків на кожному етапі. Сформульовано висновки проведеного дослідження та перспективи подальших наукових пошуків.
Ключові слова: майбутні судноводії; морехідна астрономія; специфіка дисципліни; судноводіння; професійна підготовка.
Список використаних джерел
- Васянович Г., Онищенко В. Професійні якості майбутнього фахівця: науково-методологічні критерії визначення і класифікації. URL: http://lib.iitta.gov.ua/6296/1/%D0%92%D0%B0%D1%81._%D0%9E%D0%BD%D 0%B8%D1%89._%D0%A1%D1%82._3.pdf (дата звернення: 17.02.2021)
- Герганов Л. Д. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки кваліфікованих робітників морського транспорту на виробництві: дис. … докт. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2016. 485 с.
- Глікман С. В. Інноваційні підходи до професійної підготовки фахівців морського транспорту в умовах євроінтеграції. Фундаментальна підготовка фахівців у природничо-математичній, технічній, агротехнологічні та економічній галузях: матеріали всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (Мелітополь, 11-13 верес. 2017 р.). Мелітополь: ТОВ «Колор Принт», 2017. C. 32–34.
- Доброштан О. Організація самостійної роботи майбутніх судноводіїв у процесі вивчення курсу вищої математики з використанням мережевого навчально-методичного комплексу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер.: Педагогіка. Соціальна робота. 2013. Вип. 26. С. 67–72.
- Кулакова М. В. Формування готовності до професійної діяльності в майбутніх фахівців у вищих морських навчальних закладах: дис… канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2006. 225 с
- Ляшенко У. І. Педагогічні умови підготовки майбутніх суднових механіків у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Херсон, 2016. 267 с
- Онищук В. М. Професійне становлення моряків в системі освітнього процесу. Соціально-економічні, соціально-педагогічні та соціально-психологічні проблеми морської освіти: матер. I міжнар. 270 наук.-практ. конф. (Керч, 14-16 червня 2012 р.). Керч; Мелітополь: Колор Принт, 2012. С. 66-71
- Плачинда Т. С. Професійна підготовка майбутніх фахівців у контексті євроінтеграції. Наукові записки / [редкол.: В.В. Радул, С.П. Величко та ін.]. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Виниченка, 2015. Вип. 141. Ч. І. С. 70 – 73.
- Скляренко І. Педагогічні умови застосування інноваційного підходу в процесі професійної підготовки майбутніх фахівців водного транспорту. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. пр. / [редкол.: Т. С. Плачинда (голов. ред. та ін.)]. Кропивницький: КЛА НАУ, 2017. Вип. 1. С. 371-376.
- Смелікова В. Б. Підготовка майбутніх судноводіїв до професійноорієнтованого спілкування засобами кейс-технологій: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.04. Херсон., 2017. 181 с.
- Сокол І. В. Морехідна астрономія у задачах: методичні рекомендації до розв’язування задач з морехідної астрономії. Херсон: Олді плюс, 2011. 121 с.
- Koester T., Pyne R. Methods and Means for Analysis of Crew Communication in the Maritime Domain. The Archives of Transport. Vol. XVII. 2005. P. 32 – 45.
- Law C. J. Tech Prep Education: A total quality approach. Lancaster, PN: Technomic Publishing Company, Inc., 1994. 241 p.
- Olsen O. Johnsen H., Meling J.Cultural differences in emotional intelligence among top officers on board merchant ships. Academy of Management Executive. Vol. 14, Issue 1. 2000. P. 79–95