СОЦІАЛЬНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СТРУКТУРІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПРАЦІВНИКІВ ПЕНІТЕНЦІАРНОЇ СЛУЖБИ
Автор(и): Кухар Т. В.
Місце роботи:
Кухар Т.В.,
кандидат психологічних наук,
старший викладач кафедри психології,
Академія Державної пенітенціарної служби, м. Чернігів, Україна
ORCID: 0000-0002-7021-7091
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2022. № 1(8): 119-130
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2022.01.119
Актуальність представленої теми зумовлена як особливостями професійної підготовки працівників кримінально-виконавчої служби, так і важливістю ролі соціального інтелекту для фахівців у сфері «людина-людина».
Метою цієї статті є огляд теоретичних та емпіричних результатів дослідження взаємозв’язку загального, соціального та емоційного інтелекту у структурі професійної компетентності майбутніх фахівців пенітенціарної служби України.
Результати. Виявлено, що в сучасній науці інтелект узагалі визначається як багаторівнева організація пізнавальних сил, що охоплює процеси, стани і властивості особистості. Виділяють загальний (вербальний і невербальний), емоційний та соціальний інтелект. Визначено, що соціальний інтелект вимірюється сукупністю розумових здібностей та особистісних властивостей, пов’язаних із розумінням, аналізом, прогнозуванням поведінки, що визначає ефективність міжособистісної взаємодії, у тому числі у професійній діяльності.
Емпірично визначено прямий взаємозв’язок між інтелектуальними здібностями (загальним інтелектом), соціальним та емоційним інтелектом: чим вищий рівень загального інтелекту людини, включно з вербальними й невербальними здібностями, тим вищі соціальний та емоційний види інтелекту. Існує пряма залежність між невербальним та емоційним інтелектом і вербальним та соціальним інтелектом.
Висновок. Емпіричне дослідження виявило недостатній рівень розвитку соціального та емоційного інтелекту в курсантів. Результати дають нам підстави дійти висновку, що на сучасному етапі реформування вищої освіти професійне навчання майбутніх працівників пенітенціарної служби має бути направлено не тільки на формування професійних знань та вмінь, а й на формування інтелектуальних здібностей, у тому числі емоційного та соціального інтелекту.
Ключові слова: комунікація, професійна компетентність, інтелект, інтелектуальні здібності, соціальний інтелект, емоційний інтелект.
Список використаних джерел
- Альохіна Н. Соціальний інтелект в структурі соціальної компетентності фахівців фармації. Вісник Харківського національного університету. Вип. 51. 2013. С. 58–63.
- Власова О. І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку. Київ: КНУ, 2005. 328 с.
- Лашук В. Г. Емоційний інтелект як чинник успішної соціалізації особистості в умовах нестабільності. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / За ред. С. Д. Максименка. Київ: ГНОЗІС, 2011. Т. 13, Ч. 3. С. 219–226.
- Науменко О. С. Соціальний та емоційний інтелект як складові соціальної обдарованості. Проблеми сучасної психології. Т. 40. 2018. С. 164–171.
- Ожубко Г. В. Сутність та структура соціального інтелекту. Проблеми сучасної психології. Вип. 17. 2012. С. 88–94.
- Савенков А. И. Структура социального интеллекта. Современная зарубежная психология. Т. 7. № 2. 2018. С. 265–271.
- Ушаков Д. В. Социальный и эмоциональный интеллект: надежды, сомнения, перспективы (под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова). М.: Институт психологии РАН. 2009. 383 с.
- Харченко С. В. Структура соціального інтелекту особистості. Науковий вісник ХДУ. Вип. 6. Т. 1. 2017. С. 44–52.
- Andreou E. Social preference, perceived popularity and social intelligence relations to overt and relational aggression. School Psychology International.Vol. 27. № 3. 2006.
- Bar-On R. Emotional intelligence and self-actualization. Emotional intelligence in everyday life: A scientific inquiry. New York: Psychology Press. 2001.
- Cantor N. Personality and social intelligence. Prentice Hall, Inc. Englewood Cliffs. New Jersey. 1983.
- Gardner H. Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligence. New York: Basik. 1983.
- Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement, and applications Eds. S. Ang, L. Van Dyne. New York, NY: Routledge. 2015.