ВЗАЄМОВ’ЯЗОК СХИЛЬНОСТІ ДО РИЗИКУ ТА МОТИВАЦІЙНИХ ОСОБЛИВостей У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Автор(и): Вдовіченко О. В., Блага О. Б., Педченко О. В.
Місце роботи:
Вдовіченко О. В.,
доктор психологічних наук, професор,
декан соціально-гуманітарного факультету,
професор кафедри теорії та методики практичної психології,
ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет
імені К. Д. Ушинського»
(65020, Україна, м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 26,
е-mail: werta_2i@ukr.net)
ORCID: 0000-0002-3553-1106
Блага О. Б.,
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри загальноправових та гуманітарних дисциплін,
Івано-Франківський навчально-науковий юридичний інститут
Національного університету «Одеська юридична академія»
(76018, Україна, м. Івано-Франківськ, вул. Максимовича, 13,
e-mail: olablaga168@gmail.com)
ORCID: 0000-0002-4924-8491
Педченко О. В.,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації,
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
(18031, Україна, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 31,
e-mail: pedcenkooleksandravitaliivna@gmail.com)
ORCID: 0000-0003-4725-940X
Язык: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2023. № 1 (10): 40–51
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2023.01.040
У статті наведено результати дослідження схильності до ризику здобувачів вищого освіти та особливостей її взаємозв’язку з мотиваційною структурою особистості. Схильність до ризику розглядається як прагнення особистості до небезпечних дій, що супроводжується гострими емоційними переживаннями. Отримані в емпіричному дослідженні результати свідчать про те, що у здобувачів вищого освіти середній рівень схильності (готовності) до ризику, серед компонентів якого найрозвиненішим є контрольно-регулятивний компонент, найменш розвиненим – конативний. У мотиваційній структурі особистості переважає загальножитейська спрямованість. Кореляційний аналіз виявив наявність як прямої, так і зворотної зв’язку між схильністю до ризику та компонентами мотиваційної структури особистості здобувачів вищого освіти. Схильність до ризику має зворотний взаємозв’язок із життєзабезпеченням, комфортом, прямий – із загальною та творчою активністю. Тобто, якщо людина прагне підтримувати комфортну життя, яка забезпечує її всім необхідним, вона не буде демонструвати ризиковану поведінку. Творча й загальносоціальна активність, наоборот, Теоретичний аналіз та емпіричне дослідження проблеми взаємозв’язку схильності до ризику та мотиваційних особливостей у здобувачів вищого освіти показали, що у досліджуваних виявлено середній рівень схильності до ризику, переважання загальножитейської мотиваційної спрямованості. Кореляційний аналіз дозволяє стверджувати, що схильність до ризику підвищують мотиви, пов’язані зі спілкуванням, загальною та творчою активністю, прагнення бути корисним для суспільства. Ключові слова: схильність до ризику, мотиваційна структура особистості, здобувач вищого освіти. Список використаних джерел