ПРАКТИКА ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и): Васюк О. В., Сопівник Р. В.

Місце роботи:

Васюк О. В.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри педагогіки,

Національний університет біоресурсів і природокористування України

(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,

e-mail: o.vasiuk@nubip.edu.ua)

ORCID: 0000-0003-0926-7599

ResearcherID: I-3175-2018

Scopus-Author: ID57219243780;

 

Сопівник Р. В.,

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри педагогіки,

Національний університет біоресурсів і природокористування України

(03041, Україна, м. Київ, вул. Героїв Оборони, 15,

e-mail: sopivnyk_r@nubip.edu.ua)

ORCID: 0000-0001-7446-9707

ResearcherID: AAH-2046-2020

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 41–50

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.041 

Анотація

Процеси формування естетичної культури та естетичної компетентності майбутніх фахівців у закладах вищої освіти на сьогодні є актуальними з огляду на те, що сформовані ці інтегративні якості сприяють усебічному розвитку особистості, зокрема її духовних цінностей, що є підґрунтям гармонійного життя людини в суспільстві.

Метою статті є узагальнення досліджень попередників щодо практики формування естетичної культури та естетичної компетентності студентів закладів вищої освіти в аспекті окреслення домінантних форм, методів навчання та педагогічних технологій.

Під час дослідження застосовано комплекс методів дослідження: аналіз, систематизація, узагальнення наукових джерел, порівняння.

Результати дослідження. Проаналізовано та узагальнено наукові здобутки М. Білецької, Л. Глазунової, С. Дудяги, А. Карам, Л. Кириченко, М. Нечепоренко, Сіньтін Лю, Т. Підварко, Я. Сопіної, Г. Сотської, Ю. Шевченко. Формування естетичної культури та естетичної компетентності студентів передбачає естетизацію освітнього середовища та використання комплексу змісту освітніх компонентів і спецкурсів, навчальні й виробничі практики, позааудиторну роботу, форми, методи навчання та педагогічні технології.

Висновки. Серед форм навчання виокремлюємо лекції, семінарсько-практичні заняття, практики, конференції, кураторські години, консультації, олімпіади, гуртки, відвідування музеїв і майстерень митців, організацію і проведення художніх виставок, мистецьких заходів, круглих столів, діяльність театру, краєзнавчо-пошукові експедиції, клуби за інтересами, майстер-класи, читацькі конференції, усні журнали, заочні подорожі, прес-конференції, конкурси, виставки творчих робіт, естетичне ательє, засідання наукових товариств. До методів навчання належать: моделювання морально-естетичних ситуацій, метод діалогової взаємодії, ігровий, виконання творчих завдань, створення проблемних ситуацій, диспут, дискусія, тренінговий, індивідуальні та колективні бесіди, метод самоаналізу і самооцінки, мікровикладання, портфоліо. Домінантними педагогічними технологіями є технологія проблемного навчання, проєктна, тренінгова, імітаційно-ігрова, кейс-технологія.

Ключові слова: естетична культура, естетична компетентність, виховання, студенти, форми, методи, педагогічні технології.

Список використаних джерел

  1. Сіньтін Лю. Виховання естетичної культури майбутніх хореографів у позааудиторній діяльності університету : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Міжрегіон. акад. управління персоналом. Київ, 2017. 217 с.
  2. Шевченко Ю., Дудяга С. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкових класів до формування естетичної компетентності учня. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. № 1 (12). С. 235–239.
  3. Карам А. М. Формування естетичної компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у позааудиторній роботі університету : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2020. 226 с.
  4. Сотська Г. І. Теоретичні і методичні засади формування естетичної культури майбутніх учителів в педагогічних університетах : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України. Київ, 2014. 47 с.
  5. Кириченко Л. Формування естетичної культури як складова соціально-гуманітарної підготовки сучасної студентської молоді. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 4 (108). С. 78–88.
  6. Сопіна Я. В., Білецька М. В., Підварко Т. О. Формування естетичної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі позааудиторної роботи. Інноваційна педагогіка. Вип. 37. С. 267–271.
  7. Рожнова В. Модель розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Traektoriâ Nauki = Path of Science. Section “Education”. Vol. 7, No 1. С. 5001–5006.
  8. Глазунова Л. О. Педагогічні умови формування естетичної компетентності майбутнього вчителя-філолога засобами народознавства. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. Вип. 3 (69). С. 207–211.
  9. Нечепоренко М. В. Про естетичне виховання у класичному університеті. Наукові записки кафедри педагогіки. Вип. ХХХІІІ. С. 159–168.

[collapse]

Повний текст

©2024. Пенітенціарна академія України