ЗМІСТ І СТРУКТУРА ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ХІМІЇ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
Автор(и): Білоус О. В.
Місце роботи:
Білоус О. В.,
старший викладач,
кафедра географії,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, м. Чернігів, Україна
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2022. № 1(8): 23-39
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2022.01.023
У статті визначено сутність, зміст і структуру предметно-методичної компетентності майбутнього вчителя хімії у процесі фахової підготовки.
Метою статті є визначення сутності, змісту і структури предметно-методичної компетентності майбутнього вчителя хімії у процесі фахової підготовки.
Методи дослідження: загальнонаукові методи аналізу, синтезу, узагальнення, аналогії, гіпотетико-дедуктивний метод.
Результати. Проаналізовано підходи до визначення сутності, змісту і структури методичної та предметно-методичної компетентності майбутнього вчителя. Показано, що поняття «предметно-методична компетентність майбутнього вчителя» має такі сутнісні ознаки: усвідомлена здатність і готовність якісно реалізовувати методичну роботу; наявність у структурі цілісної системи особистісно-усвідомлених знань, умінь, навичок і способів діяльності, що забезпечують оволодіння методичною діяльністю; є системним особистісним утворенням, що відображає інтеграцію теоретичних, практико зорієнтованих, дослідницьких знань та вмінь; умінь і навичок саморозвитку й самореалізації. Поняття «предметно-методична компетентність майбутнього вчителя хімії у процесі фахової підготовки» визначено як інтегративну характеристику особистості, що охоплює комплекс особистісно-усвідомлених предметних знань, способів організації інтелектуальної діяльності під час розв’язання задач хімічного змісту, умінь організації педагогічної взаємодії; проєктування індивідуальної освітньої траєкторії в межах навчальної дисципліни; умінь і навичок власного саморозвитку й самовдосконалення. Констатовано, що основними у структурі зазначеної компетентності є мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісно-процесуальний, рефлексивно-результативний компоненти.
Практична цінність отриманих результатів полягає в тому, що знання про сутність, зміст і структуру предметно-методичної компетентності майбутнього вчителя хімії у процесі фахової підготовки дозволять спроєктувати структурно-функціональну модель формування зазначеної компетентності.
Ключові слова: майбутні вчителі хімії, функціонально-діяльнісний підхід, особистісно-діяльнісний підхід, акмеологічний підхід, інтегративна характеристика, мотиваційно-ціннісний компонент, когнітивний компонент, діяльнісно-процесуальний компонент, рефлексивно-результативний компонент.
Список використаних джерел
- Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення: 01.01.2022. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 25.01.2022).
- Концепція розвитку педагогічної освіти: затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 року № 776. Вища школа. 2018. № 3 (164). С. 91–111.
- Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 № 2736. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/%D0%9D%D0%B0%D0%BA%D0 %B0%D0%B7_2736.pdf (дата звернення: 25.01.2022).
- Тархан Л. З. Теоретичні і методичні основи формування дидактичної компетентності майбутніх інженерів-педагогів: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Ін-т пед. освіти і освіти доросл. АПН України. Київ, 2008. 40 с.
- Михаськова М. А. Формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2007. 19 с.
- Blömeke S., Kaiser G., König J., Jentsch А. Profiles of mathematics teachers’ competence and their relation to instructional quality. ZDM Mathematics Education. 2020, Vol. 52, pp. 329–342. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01128-y
- Глузман Н. А. Система формування методико-математичної компетентності майбутніх учителів початкових класів: автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Луганськ, 2011. 44 с.
- Івашньова С. В. Організаційно-педагогічні засади вдосконалення методичної компетентності вчителів іноземної мови початкової школи: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Ун-т менедж. освіти НАПН України. Київ, 2010. 20 с.
- Матяш О. І. Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності майбутнього вчителя математики до навчання учнів геометрії: монографія. Вінниця: ФОП Легкун В. М., 2013. 450 с.
- Кузьмінський А. І., Тарасенкова Н. А., Акуленко І. А. Наукові засади методичної підготовки майбутнього вчителя математики: монографія. Черкаси: ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2009. 320 с.
- Заболотний В. Ф. Дидактичні засади застосування мультимедіа у формуванні методичної компетентності майбутніх учителів фізики: автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2010. 40 с.
- Скворцова С. О. Структурно-функціональна модель формування методичної компетентності майбутніх учителів у навчанні математики учнів початкових класів. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Херсон, Херсонський державний університет, 2015. Вип. 67. С. 270–276.
- Нагибина Н. А., Ипполитова Н. В. Методическая компетентность как составляющая профессиональной компетентности педагога. Наука и школа. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ metodicheskaya-kompetentnost-kak-sostavlyayuschaya-professionalnoy-kompetentnosti-pedagoga (дата звернення: 04.01.2022).
- Мисліцька Н. А. Навчання фізики на засадах пропедевтичного підходу у формуванні методичної компетентності майбутнього вчителя фізики: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2018. 40 с.
- Цимбалюк Я. С. Структура методичної компетентності вчителя. Наука і освіта: наук.-практ. журнал. 2011. № 4. С. 457–461.
- Fauth B., Decristan J., Decker A.-Th., Büttner G., Hardy I., Klieme E., Kunter M. Theeffects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. Teaching and Teacher Education. Vol. 86. DOI: https://doi.org/10.1016/J.TATE.2019.102882
- Holzberger D., Maurer C., Kunina-Habenicht O., Kunter M. Ready to teach? A profile analysis of cognitive and motivational-affective teacher characteristics at the end of pre-service teacher education and the long-term effects on occupational well-being. Teaching and Teacher Education. Vol. 100. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103285
- Fuertes-Camacho M. T., Dulsat-Ortiz C., Álvarez-Cánovas I. Reflective Practice in Times of Covid-19: A Tool to Improve Education for Sustainable Development in Pre-Service Teacher Training. 2021. Vol. 13, Issue 11. DOI: https://doi.org/10.3390/su13116261
- Павлова Л. В. Методические задания как средство совершенствования предметно-методической компетентности студентов. Вестник Псковского государственного университета. Серия: Естественные и физико-математические науки. 2014. № 5. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/metodicheskie-zadaniya-kak-sredstvo-sovershenstvovaniya-predmetno-metodicheskoy-kompetentnosti-studentov (дата звернення: 17.01.2022).
- Ворожбіт-Горбатюк В. В., Боярська-Хоменко А. В., Доценко С. О. Предметно-методична компетентність вчителя через призму менторингу в закладі освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 3. Ч. 2. С. 133–139. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.21
- Нарушевич В. Н. Интегративная предметно-методическая компетентность учителя биологии и химии как результат его методической подготовки. Наука – образованию, производству, экономике : материалы 73-й регион. науч.-практ. конф. преподавателей, науч. сотрудников и аспирантов. (Витебск, 11 марта 2021 г.). Витебск: ВГУ имени П. М. Машерова, 2021. С. 570–572.
- Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения. Москва: Просвещение, 1990. 192 с.
- Болотов В. А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе. Педагогика. 2003. № 10. С. 8–14.
- Верещагина Н. О. Методическая подготовка бакалавров и магистров в области географического образования: автореф. дисс. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. Санкт-Петербург, 2012. 46 с.
- Білоус О. В. Особливості розвитку аналітичних компонентів теоретичного мислення майбутніх учителів хімії. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Психологічні науки. Т. 1. Вип. 103. Чернігів: ЧНПУ, 2012. С. 6–13.
- Білоус О. В. Планування як компонент теоретичного мислення майбутніх учителів хімії. Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України. Т. ХIV, ч. 5 / за ред. акад. С. Д. Максименка. Київ, 2012. С. 12–22.
- Білоус О. В. Особливості саморегуляції майбутніх учителів хімії в процесі розв’язання задач. Психологія свідомості: теорія і практика наукових досліджень : тези IІ міжнар. наук.-практ. конф., (м. Переяслав-Хмельницький, 21 берез. 2018 р.). Переяслав-Хмельницький : ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Київ: Талком, 2018. С. 197–200.
- Кузьмина Н. В. Методы исследования педагогической деятельности. Ленинград: ЛГУ им. А. А. Жданова, 1970. 114 с.