РИТОРИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ФАХІВЦІВ ПРАВООХОРОННОЇ СФЕРИ З ПОЗИЦІЙ ПРОФЕСІОГРАФІЧНОГО ПІДХОДУ
Автор(и): Аніщенко В. О.
Місце роботи:
Аніщенко В. О.,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки та гуманітарних дисциплін,
Академія Державної пенітенціарної служби
(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,
e-mail: oceansoulvik111@gmail.com)
ORCID: 0000-0002-5062-3789
ResearcherID: AAC-5442-2021
Scopus-Author: ID57208032016
Мова: українська
Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2023. № 1(10): 9–21
https://doi.org/10.32755/sjeducation.2023.01.009
Професія правоохоронця, як і більшість інших, тісно пов’язана з промовами та виступами, оскільки мова – це основний засіб організації та управління особовим складом, взаємодії та організації процесів виховання, ресоціалізації різних категорій осіб, у тому числі тих, хто перебуває в конфлікті із законом, формування іміджу фахівців-правоохоронців у суспільстві в цілому.
Риторична компетентність надає можливості фахівцям правоохоронцям знаходити та застосовувати певні алгоритми впливу на співрозмовників, що дозволяє ефективно вирішувати багатоаспектні й складні професійно-службові завдання. Тому дослідження та обрання інноваційних методів формування риторичної компетентності важливо здійснювати з позицій професіографічного підходу.
Мета дослідження – дослідити процес формування риторичної компетентності фахівців правоохоронної сфери з позицій професіографічного підходу.
Методологія дослідження базується на сучасних освітньо-наукових підходах щодо формування правової свідомості, активної суспільно-демократичної позиції щодо захисту прав і свобод людини, професійних навичок ведення монологу, діалогу та полілогу, різних форм обговорення ділових проблем тощо. Теоретико-методологічну основу дослідження становлять загальнонаукові принципи: термінологічний, функціональний, системний, когнітивний.
Висновки. Виконані дослідження дозволили виокремити основні проблемні питання, що пов’язані з обранням дієвих інтерактивних методів навчання та засвоєння сучасних знань з ділової риторики, формування мовно-риторичних умінь та навичок, що в подальшій професійній діяльності суттєво вплинуть на ефективність вирішення службових завдань.
Ключові слова: ділові якості правоохоронця, професіограма правоохоронця, професіографічний підхід, професійна діяльність, риторична компетентність.
Список використаних джерел
- Аніщенко В. О., Дем’яненко Ю. О., Пасічник О. М. Професіо-грама офіцера ювенальної пробації як еталонна модель підготовки кваліфікованого фахівця. Virtus, 2021. № 50. С. 64–68.
- Барановська Л. В., Саражинська І. А. Формування професійно-мовленнєвої компетенції майбутніх фахівців законоохоронної сфери. Мовні концептуальні проблеми української лінгвістики : збірник наукових праць. Київ : Вид-во КНУ ім. Тараса Шевченка, 2008. Вип. 24. Ч. 1. С. 45–50.
- Василенко В. А. Мовне виховання поліцейського: риторичний підхід. Проблеми сучасної поліцеїстики : тези доп. наук.-практ. конф. (м. Харків, 28 квіт. 2021 р.). Харків : ХНУВС, 2021. С. 125–127.
- Гевко О. І. Риторика як важлива складова професійної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки. 2013. № 4 (69). С. 71–77.
- Конівіцька Т. Я. Формування риторичної компетентності як невід’ємний аспект професійної реалізації фахівця. Психологічні засади забезпечення службової діяльності працівників правоохоронних органів : матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф. (15 лют. 2018 р.). Кривий Ріг : ДЮІ, 2018. С. 197–200.
- Крашеніннікова Т. В. Комунікативна компетентність працівника Національної поліції. Дніпро : ДДУВС, 2016. 7 с.
- Криськів М. Мовленнєвий аспект юридичної діяльності. Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2008. № 620. С. 291–293.
- Розов В. І. Комунікативна підготовка співробітників правоохоронних органів : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури. 2015. 160 с.