ЕСТЕТИЗАЦІЯ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и): Толочко С. В.

Місце роботи:

Толочко С. В.,

доктор педагогічних наук, професор,

головний науковий співробітник лабораторії позашкільної освіти,

Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

(04060, Україна, м. Київ, вул. М. Берлінського,)

e-mail: svitlana-tsv@ukr.net)

ORCID: 0000-0002-9262-2311

Scopus-Author: 57457322600

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 220–235

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.220

Анотація

Метою розвідки є вивчення й аналіз можливостей і перспектив естетизації освітньо-виховного процесу в закладах вищої освіти. Для досягнення мети поставлено кілька завдань: проаналізувати особливість емоційно-оцінних, загально­культурних, особистісно-вольових якостей студента; розглянути категорійно-термінологічний апарат дослідження; розробити методичні засади естетизації освітньо-виховного процесу в закладах вищої освіти.

Під час наукового пошуку застосовано комплекс методів: бібліографічний, аналізу й синтезу задля вивчення психолого-педагогічної літератури (теоретичні). Використано монографічний метод для логічного викладу отриманих результатів.

Результати. Установлено, що естетизація освітньо-виховного процесу в закладах вищої освіти є важливим аспектом, що забезпечує комплексний розвиток студентів, формування їхнього творчого потенціалу й естетичної компетентності. Визначено роль естетичних принципів, які сприяють не лише поглибленому розумінню культурних явищ, а й розвиткові соціальних і комунікативних навичок. Доведено, що естетизація освітнього середовища містить інтеграцію художніх практик, культурних і мисте­цьких заходів, що збагачує академічний досвід студентів і підвищує їхню мотивацію до навчання. Проаналізовано важливість естетичної компетентності, яка охоплює здатність студентів до сприйняття й оцінювання естетичних цінностей, а також їхню участь у культурних проєктах і творчих ініціативах. Установлено, що естетична соціальна діяльність студентів допомагає їм краще інтегруватися в громадське середовище, розвиває креативність і критичне мислення. Наголошено, що успішна реалізація естетизації освітньо-виховного процесу вимагає комплексного підходу включно з адаптацією навчальних планів, активною участю викладачів та врахуванням культурних і соціальних факторів.

Висновки. Важливо, щоб освітнє середовище було естетично оформлене, що позитивно вплине на мотивацію студентів та сприятиме їхньому всебічному розвиткові. Закцентовано, що естетичні підходи в освіті створюють гармонійне середовище для навчання, що відповідає сучасним вимогам і викликам.

Перспективи подальших досліджень можуть містити моделювання структурно-логічної схеми естетизації освітньо-виховного процесу в закладах вищої освіти.

Ключові слова: естетичне виховання, естетична компетентність, естетична культура, заклад вищої освіти, студент, викладач.

Список використаних джерел

  1. БутенкоВ. Г. Художньо-естетична освіта молоді та шляхи її модернізації. Педагогічні науки: теорія та практика. 2005. № 2. С. 18–23.
  2. ВасяновичГ. П. Педагогічна естетика : навч. посіб. Львів : Норма, 2021. 464 с.
  3. Домінантні аспекти виховання еліти української нації : колективна монографія / авт.: Г. Ф. Пономарьова, А. А. Харківська, Л. О. Петриченко, О. О. Бабакіна та ін.. Харків : ФОП Панов А. М., 2021. 394  с.
  4. Естетика : навч. посіб. / М. П. Колесніков, О. В. Колеснікова, В. О. Лозовой та ін. Київ : Юрінком Інтер, 2005. 208 с.
  5. Зязюн І. А. Естетика і етика педагогічної дії. Сучасні заклади освіти – 2013 : міжнар. виставка (м. Київ, 28 лют. – 2 берез. 2013). Київ, 2013. С. 26–27.
  6. Зязюн І. А. Соціокультурне проектування естетичного досвіду. Естетичний досвід вчителя. Херсон, 1997. 23 с.
  7. Кремень В. Г. Людина як суб’єкт творчої діяльності: інноваційний аспект. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 9–10. С. 6–10.
  8. Особистість у вирі планетарного світу : монографія. Кн. 1 / за наук. ред. В. П. Беха ; редкол.: В. П. Бех (голова), Ю. В. Бех (заст. голови) [та ін.]. Київ : Інтерсервіс, 2019. 620 с.
  9. Отич О. Мистецька освіта як складова система неперервної професійної освіти. Професійна освіта: педагогіка і психологія / за ред. І. Зязюна, Н. Ничкало, Т. Левицького. Київ, 2003. 170 с.
  10. Про основні компетенції для навчання протягом усього життя : рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту і Ради (ЄС) від 18 грудня 2006 року. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/994_975 (дата звернення: 01.09.2024).
  11. СеменоваА. В. Ціннісний вимір досвіду суб’єктів педагогічної дії : монографія. Одеса : Бондаренко М. О., 2016. 436 с.
  12. Толочко С. В. Формування художньо-естетичної компетентності викладачів за творчим доробком Ліни Костенко. Мультимодусні засади післядипломної освіти для сталого розвитку : колективна монографія. Київ : Вид-во НДУ імені М. П. Драгоманова, 2017. С. 309–356.
  13. ТомашевськийВ. В. Теоретичні і методичні засади формування естетичної культури майбутніх дизайнерів у закладах вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Кривий Ріг, 2020. 362 с.
  14. Філософія освіти : навч. посіб. 2-ге видання / за наук. ред. академіка В. П. Андрущенка [та ін.]. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 348 с.
  15. Чихурський А. С. Естетизація навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи-інтернату (кінець ХХ – початок ХХІ століття) : дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Луцьк, 2016. 265 с.

[collapse]

Повний текст

©2024. Пенітенціарна академія України