РОЗВИТОК ГРОМАДЯНСЬКОСТІ ОБДАРОВАНИХ ПІДЛІТКІВ ЗА ЧАСІВ ВІЙНИ: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОГРАМА

Автор(и): Рижанова А. О.

Місце роботи:

Рижанова А. О.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри соціальної роботи та менеджменту СКД,

Сумський педагогічний університет ім. А. С. Макаренка

(40002, Україна, м. Суми, вул. Роменська, 87)

ORCID: 0000-0002-3332-9748

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226238818

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 179–193

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.179

Анотація

Обґрунтовано соціально-педагогічну програму розвитку громадянськості обдарованих підлітків на підставі аналізу законодавчих документів, національних програм стосовно громадянського виховання нової генерації в Україні за часів війни, узагальнення сучасного досвіду вдосконалення громадянськості учнів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) Сумщини, зважаючи на особливості соціального становлення підлітків та специфіку цього процесу в обдарованих тинейджерів.

Результатами аналізу сучасного стану вдосконалення громадянського виховання учнів у закладах загальної середньої освіти виявилося переважне не зважання саме на обдарованих підлітків у цьому процесі, оскільки педагогічні колективи зосереджені на залученні цих тинейджерів у предметні олімпіади, у діяльність МАН та підготовці їх до перемоги в інтелектуальних змаганнях, що дійсно є важливим. Відсутність програм, в яких зважали би на особливості обдарованих у розвитку їх патріотизму, загрожує їх майбутній самореалізації саме в Україні, в умовах існування системи американських, європейських грантів для «вишукування» креативної молоді у світі.

Мета обґрунтованої нами програми – вдосконалення розвитку громадян­ськості обдарованих підлітків в умовах війни в Україні – досягається через такі завдання, як: 1) створення координаційної групи з представників внутрішньошкільного і зовнішньошкільного соціального середовища та підготовка цієї групи для сприяння розвитку громадянськості обдарованих підлітків у ліцеї та в територіальній громаді; 2) соціально-педагогічний супровід обдарованих підлітків у процесі громадянського виховання в ліцеї; 3) підтримання ініціатив обдарованих підлітків стосовно гармонізації (реального і віртуального) громадян­сько-правового соціального простору ліцею та територіальної громади; 4) сприяння усвідомленню обдарованими підлітками значення громадянськості в Євросоюзі через віртуальне спілкування з європейськими тинейджерами та вітчизняними, які навчаються в європейських країнах в умовах війни.

Ключові слова: соціально-педагогічна програма, обдаровані підлітки, розвиток громадянськості, війна в Україні.

Список використаних джерел

  1. Харченко С. Я., Краснова Н. П., Харченко Л. П. Соціально-педагогічні технології : навч.-метод. посібник для студентів вищих навч. закладів. Луганськ : Альма-матер, 2005. С. 162–205.
  2. Концепція розвитку громадянської освіти в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 27.08.2024).
  3. Швець Т. Е. Громадянська соціалізація старшокласників у позакласній діяльності загальноосвітнього навчального закладу : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. Луганськ, 2011. 20 с.
  4. Рижанова А. О. Європейськість – результат регіонального соціального виховання в Україні. Moderní aspekty vědy: XXIII. Díl mezinárodní kolektivní monografie / Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. Česká republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o., 2022. Str. 99–115. URL: http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-23.pdf (дата звернення: 27.08.2024).
  5. Рижанова А. О. Розвиток соціальної педагогіки в соціокультурному контексті : автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.05. Луганськ, 2005. 44 с.
  6. Заводський ліцей Кириківської селищної ради. URL: http://zavodska-zosh.sumy.sch.in.ua/ (дата звернення: 27.08.2024).

[collapse]

Повний текст

©2024. Пенітенціарна академія України