ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и): Щербина Н. О.

Місце роботи:

Шакун Н. В.,

кандидат історичних наук,

доцент кафедри педагогіки та гуманітарних дисциплін,

Пенітенціарна академія України

(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34,

e-mail: natalboyko@gmail.com)

ORCID: 0009-0002-5573-0505

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 262–271

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.262

Анотація

В умовах інформаційного суспільства сучасна система освіти повинна підготувати свідомих громадян своєї країни, здатних орієнтуватися в інформаційному полі, критично осмислювати почуте, робити власні висновки й шукати відповіді на поставлені запитання. І саме вища освіта має сприяти виробленню цих навичок і вмінь.

Мета статті – з’ясувати семантичне значення поняття «інформаційна культура» та визначити методику її формування у здобувачів вищої освіти під час здійснення наукової діяльності.

Під час написання статті були використані загальнонаукові методи аналізу й синтезу. Також було дотримано світоглядно-методологічних принципів демократизації, інноваційності, гнучкості освітнього процесу.

У роботі визначено основні підходи до розуміння сутності поняття «інформаційна культура». Наголошено на значенні ретельного відбору джерел інформації, необхідності критичного осмислення отриманих відомостей та на важливості дотримання цих принципів у ході наукової діяльності. Отримані результати дослідження можуть бути враховані під час планування навчальних занять, передусім практичних робіт.

Висновки. Таким чином, поняття інформаційна культура має різні дефініції і використовується для різних галузей знань. Ключовою ознакою цього поняття є критичне ставлення до отриманих відомостей і належна їх верифікація. Сучасна система освіти приділяє значну увагу формуванню інформаційної культури, запроваджуючи спеціальні курси, зокрема медіа­освіти. Дотримання інформаційної гігієни здобувачами вищої освіти є невід’ємною складовою освітнього процесу, особливо під час наукової діяльності. Виконання низки практичних завдань з розвитку критичного мислення має сприяти формуванню інформаційної культури здобучів вищої освіти.

Ключові слова: інформаційна культура, інформаційне суспільство, медіаосвіта, критичне мислення, наукова діяльність.

Список використаних джерел

  1. Глушак О. М. Інформаційна культура як складова професійної підготовки майбутніх фахівців. Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки : матеріали ІІІ щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 18 квітня 2013). Київ. С. 109–115. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1911/1/Glushak _IS _konf.pdf (дата звернення: 22.08.2024).
  2. Валюшко І. О. Інформаційна безпека України: трансформація законодавства після російського вторгнення. Історико-політичні студії. № 2 (8). С. 30–43. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/ core/bitstreams/4139c437-5fb8-450f-9eb1-8c25fbe1b9a3/content (дата звернення: 22.08.2024).
  3. Халамендик В. Б. Інформаційна гігієна як фактор збереження психічного здоров’я людини. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії, № 35. С. 83–91. URL: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/VISNIK_35_7.pdf (дата звернення: 22.08.2024).
  4. Уваркіна О., Гангал А., Волошина Н. Особистість та інформаційна безпека в умовах воєнного стану: філософський компендіум сучасних концептів. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2023. Вип. 46. С. 187–195.
  5. Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / ред.-упоряд. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк ; за наук. ред. В. В. Різуна. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с.
  6. Ми у світі інформації : навч.-метод. посіб. / уклад. І. О. Сєрова, Л. М. Талюта, І. О. Моргун ; за заг. ред. Т. Д. Іщенко, М. П. Хоменка. Київ : Науково-методичний центр ВФПО, 2022. 76 с.
  7. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII : станом на 28 травня 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text (дата звернення: 22.08.2024).
  8. Щербина Н. О. Науково-дослідна робота здобувачів вищої освіти як засіб активізації їхньої пізнавальної діяльності. Інтеграція теорії у практику: проблеми, пошуки, перспективи в умовах воєнного стану : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Чернігів, 01 листопада 2023 р.) / за ред. В. Ф. Пузирний ; Пенітенціарна академія України. Чернігів : ПАУ, 2023. С. 114–117.
  9. Макаренко Л. Л. Інформаційна культура особистості: історико-педагогічний аналіз. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2016. Вип. 56. С. 128–141.
  10. Свістельник І. Р. Формування інформаційної культурми студентів ВНЗ фізкультурного профілю. Молода спортивна наука України. 2010. T.1. С. 283–287.
  11. Кормош Ж. О., Супрунович С. В., Федосов С. А., Замуруєва О. В. Інформаційний пошук і робота з бібліотечними ресурсами : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 136 с.
  12. Марцин В. С., Міценко Н. Г., Даниленко О. А. Основи наукових досліджень : навч. посіб. Львів : Ромус-Поліграф, 2002. 128 c. URL: https://www.info-library.com.ua/books-text-3032.html (дата звернення: 22.08.2024).

[collapse]

Повний текст

©2024. Пенітенціарна академія України