ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ПСИХОЛОГІВ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и): Торба Н. Г., Пахомов І. В., Зейналова Т. О.

Місце роботи:

Торба Н. Г.,

кандидатка психологічних наук, доцентка,

доцентка кафедри педагогіки, психології та менеджменту,

Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти

ДЗВО «Університет менеджменту освіти»

(09100, Україна, Київська обл., м. Біла Церква,
вул. Леваневського, 52/4,

e-mail: torbang@ukr.net)
ORCID: 0000-0001-5187-1111;

 

Пахомов І. В.,

старший викладач кафедри педагогіки, психології та менеджменту,

Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти

ДЗВО «Університет менеджменту освіти»

(09100, Україна, Київська обл., м. Біла Церква,
вул. Леваневського, 52/4,

e-mail: pahomov.ilya@ukr.net)
ORCID: 0000-0002-6101-9384;

 

Зейналова Т. О.,

заступник директора з навчально-виробничої роботи

ДПТНЗ «Дніпровський центр професійної освіти»

(49108, Україна, м. Дніпро, вул. Верещагіна, 103,

e-mail: zeynalovataisa@gmail.com)

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 236–250

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.236

Анотація

Мета статті полягає в аналізі та теоретичному обґрунтуванні психологічних основ розвитку творчих здібностей, експериментальній перевірці та вдосконаленні стратегії розвитку творчих здібностей психологів закладів професійної освіти в контексті їх професійної діяльності.

Методологія. Методи дослідження: анкетування, експеримент; стандартизовані психометричні тести: тест оцінки інтелекту Г. Айзенка; модифікований тест Торренса (АТТА) для оцінки творчого мислення; методика діагностики емпатійних здібностей (В. Бойко); модифікований тест-опитувальник для вимірювання мотивації досягнення А. Меграбяна.

Результати. В експериментальному дослідженні розвитку творчих здібностей взяли участь 54 практичні психологи закладів професійної освіти Дніпропетровської області. Реалізація заходів Стратегії сприяла позитивним змінам у розвитку креативності психологів, що відобразилося в загальній тенденції до зростання всіх показників творчих здібностей, які оцінювалися: середніх показників за методикою АТТА (швидкість, гнучкість, оригінальність, розвиток, точність мислення); емпатійні здібності; зміна частки респондентів від домінантних мотивів бажання уникнути невдачі до бажання досягти успіху.

Практичні наслідки. Реалізація заходів Стратегії сприяла позитивним змінам у розвитку креативності психологів, що відобразилося в загальній тенденції до зростання всіх показників творчих здібностей, які оцінювалися: середніх показників за методикою АТТА (швидкість, гнучкість, оригінальність, розвиток, точність мислення); емпатійні здібності; зміна частки респондентів від домінантних мотивів бажання уникнути невдачі до бажання досягти успіху.

Цінність (оригінальність). Цінність дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та практичній апробації в закладах професійної освіти Дніпропетровської області Стратегії розвитку професійної творчості психологів.

Ключові слова: творчі здібності, креативність, психологи, заклади професійної (професійно-технічної) освіти.

Список використаних джерел

  1. Дубовик О. М. Особливості професійно орієнтованих особистісних якостей майбутнього психолога спеціальних закладів освіти : автореф. дис. … канд. психол. наук. 19.00.08. Київ, 2015. 22 с.
  2. Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти» : наказ Міністерства економіки від 24.11.2020 № 2425.
  3. Романовська Д. Д. Формування особистісних стратегій діяльності майбутніх психологів у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. психол. наук. 19.00.07. Київ, 2013. 22 с.
  4. Сафін О. Д., Гуртовенко Н. В., Діхтяренко С. Ю. Формування творчої особистості вчителя, студента, учня: психологічний дискурс : колективна монографія. Умань : ВПЦ «Візаві», 2021. 383 с.
  5. Торба Н. Г. Психологічні аспекти творчого підходу в роботі педагога сучасної професійної школи : навчально-методичний посібник. Біла Церква : БІНПО УМО, 2021. 111 с.
  6. Шандрук С. К. Психологічні засади розвитку професійних творчих здібностей майбутніх практичних психологів : автореф. дис. … д-ра психол. наук. 19.00.07. Тернопіль, 2015. 32 с.

[collapse]

Повний текст

©2024. Пенітенціарна академія України