ВИБІРКОВІ ОСВІТНІ КОМПОНЕНТИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ В МАГІСТРАТУРІ

Автор(и): Лілік О.О.

Місце роботи:

Лілік О. О.,

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри української мови, літератури та журналістики,

Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гетьмана Полуботка, 53,

e-mail: lilik8383@ukr.net)

ORCHID: 0000-0002-5187-1944

Reseacher ID: GQB-0015-2022

Scopus: 58854885100

 

Мова: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2024. № 2(13): 110–123

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2024.02.110

Анотація

У статті схарактеризовано роль вибіркових освітніх компонентів у професійній підготовці майбутніх учителів української мови і літератури в магістратурі. З’ясовано, що одним зі шляхів формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувача вищої освіти є опанування вибіркових освітніх компонентів, які спрямовані на вдосконалення загальних і фахових компетентностей, визначених в освітньо-професійній програмі. Процедури розроблення й вибору зазначених освітніх компонентів окреслені в університетських положеннях, зокрема зазначено, що вони мають охоплювати 25 % від загального обсягу кредитів ЕСTS, які заплановані відповідною освітньо-професійною програмою підготовки фахівців певної спеціальності.

Аналіз освітньої діяльності з реалізації освітньо-професійної програми 014.01 Середня освіта. Українська мова і література в магістратурі Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка дав змогу схарактеризувати вибіркові компоненти із циклів загальної і професійної підготовки. Констатовано, що здобувачі вищої освіти мають опанувати три навчальні дисципліни циклу загальної підготовки і п’ять навчальних дисциплін циклу професійної підготовки, які рівномірно розподілені в межах трьох семестрів. Автор статті характеризує ті навчальні дисципліни, які мають особливу популярність серед майбутніх учителів української мови і літератури, зокрема: «Педагогічна риторика», «Основи академічної доброчесності», «Художні системи в українській літературі ХХ–ХХІ століть», «Література Сіверського краю в історико-типологічному контексті», «Технології вивчення теоретико-літературних понять у старшій школі», «Українська мова в науково-педагогічній комунікації» тощо. Констатовано, що здобувачі освіти здебільшого обирають для вивчення ті навчальні дисципліни, що мають практичне спрямування і можуть знадобитися їм під час майбутньої професійної діяльності. Зазначено, що викладачі в процесі розроблення вибіркових освітніх компонентів прагнуть враховувати галузевий і регіональний аспекти.

Ключові слова: професійна підготовка, освітній компонент, освітньо-професійна програма, навчальна дисципліна, майбутні вчителі української мови і літератури, магістратура.

Список використаних джерел

  1. Баландіна М., Кубко В. Досвід проєктування освітньої програми з журналістики в Одеському національному політехнічному університеті. Вісник Книжкової палати. 2021. № 4. С. 35–42.
  2. Бондар Т. Важливість підготовки майбутніх учителів української мови та літератури в міжкультурному середовищі. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article /view/264567/260692 (дата звернення: 12.08.2024).
  3. Федорченко Ю. Про підходи до формування і реалізації університетських освітніх програм. URL: http://education-ua.org/ua/component/content/article/12-articles/1283-pro-pidkhodi-do-formuvannya-i-realizatsiji-universitetskikh-osvitnikh-program (дата звернення: 12.08.2024).
  4. Лілік О. О., Сазонова О. В. Планування, організація й реалізація освітньої діяльності з підготовки магістрів (учителів української мови і літератури). URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/ visnyk/article/view/104/105 (дата звернення: 12.08.2024).
  5. Лілік О. Контроль освітніх досягнень здобувачів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів української мови й літератури в магістратурі. Дидактика. 2023. Вип. 6–7. С. 21–28.
  6. Освітньо-професійна програма 014.01. Середня освіта. Українська мова і література. Рівень вищої освіти – другий (магістер­ський), Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. URL: https://drive.google.com/file/d/16jXotJ7SM1 _u_e_Zq5z_SQNXWVBrioI/view (дата звернення: 02.08.2024).
  7. Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. URL: https://drive.google.com/file/d/1trqn0NG5l79caOb5mOe94RZ JMt6WmpVf/view (дата звернення: 02.08.2024).
  8. Вибіркові компоненти. Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. URL: https://philology.chnpu. edu.ua/news /disciplines (дата звернення: 02.08.2024).

[collapse]

Повний текст

©2024. Пенітенціарна академія України