ФІНАНСОВА БЕЗПЕКА УКРАЇНИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇЇ ІНСТИТУЦІЙНИХ ДЕФОРМАЦІЙ

Автор(и): Гончаренко О. Г.

Місце роботи:

Гончаренко О. Г., доктор економічних наук, професор,

начальник кафедри економіки та соціальних дисциплін,

Академія Державної пенітенціарної служби

(14000, Україна, м. Чернігів, вул. Гонча, 34)

ORCID: 0000-0003-1101-6019

 

Язык: українська

Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки 2023. № 1 (10): 68–81

https://doi.org/10.32755/sjeducation.2023.01.068

Анотація

У статті досліджено особливості інституційних деформацій фінансової безпеки України. Встановлено, що функціонування національної економіки України в умовах російсько-української війни утворюють додаткові ризики негативного впливу макроекономічних, фінансових та соціальних факторів на економічну безпеку країни. Визначено, що основними інституційними загрозами фінансової безпеки України в сучасних умовах є тіньова економіка, корупція, рейдерство та непродуктивний відтік капіталу. По-перше, тіньова економікарозглядається як неврахована, неконтрольована та неоподаткована державою господарська діяльність, спрямована на отримання доходу шляхом порушення законодавства України. В Україні тіньова економіка становить майже третину виробленого ВВП і у 2010–2022 роках її розмір коливається в межах 28–36 %. Розрахунок інтегрального показника тінізації економіки розраховується за допомогою різних методів: енергетичного (рівень споживання електроенергії), монетарного (попит та пропозиція готівки), оцінки витрат населення /роздрібного товарообігу та збитковості підприємств. Встановлено, що серед факторів, що стримують процеси детінізації національної економіки, є низький рівень захисту прав власності, недостатній рівень захисту інтелектуальної власності, низький рівень ліквідності фондового ринку, захист прав інвесторів та неспроможність регулятора протидіяти зловживанням на ринку тощо. По-друге, встановлено, що антикорупційний рейтинг за 2022 рік погіршився, країна отримала 33 бали із 100 можливих в Індексі сприяннякорупції. Визначено, що динаміка цього показника покращується, але спостерігається певний «застій» у боротьбі з корупцією протягом останніх років. По-третє, встановлено, що рейдерство ускладнює ведення бізнесу та погіршує інвестиційну привабливість, а в умовах воєнного стану посилює ризик незаконного заволодіння чужим майном. Рейдерство є не лише загрозливою інституційною деформацією, а й найгострішою проблемою бізнесу. Проблеми рейдерства вирішуються шляхом відстеження реєстраційних дій, які вчиняються з нерухомим майном. Встановлено, що непродуктивний відтік капіталу є.протиправним та неефективним веденням операцій з виведення капіталу за кордон. З початку 2022 року російсько-українська війна значно вплинула на довіру інвесторів та спричинила відтік капіталу, що поставило під загрозу економічну та фінансову стабільність країни.

Ключові слова: тіньова економіка, рейдерство, корупція, непродуктивний відтік капіталу, фінансова безпека.

 

Список використаних джерел

  1. Варналій З. С. Інституційні загрози фінансової безпеки України та шляхи їх запобігання. Економічний вісник університету . 2017. Віп. 34/1. С. 140-150.
  2. Геєць В. М. Моделювання економічної безпеки: держава, регіон, підприємство : монографія. Харків: Інжек, 2006. 240 с.
  3. Левчук О. В. Економічна безпека у контексті глобалізаційних викликів. Економіка і суспільство . 2017. Віп. 8. С. 59-64.
  4. Тенденції тіньової економіки. URL: ttps://www.me.gov.ua/ Documents/ (дата звернення: 15.01.2023).
  5. Як змінювався рівень тіньової економіки України. URL: https://

www.slovoidilo.ua/ (дата звернення: 15.01.2023).

6 Franz A. Wiegroßistdie “schwarze” Wirtschaft ? Mitteilungsblattder Österreichischen Statistischen Gesellschaft. 1983. № 49/1. Р. 1-6.

  1. MacAfee K. A. Glimpse of hidden economy international accounts. Economic Trends 1980. № 136. Р. 81-87. https://doi.org/10.5652/kokusaikeizai.1980.81
  2. Petersen H.-G. Розмір громадського сектору, економічний розвиток і в національній економіці : Розвиток тенденту без Federal Republic of Germany . Review of Income and Wealt h. 1982. № 28/2. Р. 191-215. https://doi.org/10.1111/j.1475-4991.1982.tb00612.x
  3. Park T. Reconciliation між personal income і taxable income, Washington DC: Bureau of Economic Analysis. 1979. P. 1947-1977.
  4. Kaufmann D., Kaliberda A. Integration unofficial economy in the dynamics of post socialist economies: Framework of analyses and evidence, in: B. Kaminski (ed.). London: M. E. Sharpe, 1996. Р. 81-120. https://doi.org/10.1596/1813-9450-1691
  5. Lackó M. Hidden Economy – Unknown quantity: Comparative analysis of hide uneconomic у Transition countries 1989-95. Economics of Transition . 2000. № 8/1. Р. 117-149. https://doi.org/10.1111/1468-0351.00038
  6. Kirchgaessner G. Size and development of the West German shadow economy, 1955-1980. Zeitschrift für die gesamte Staatswissenschaft. 1983. № 139/2. P. 197-214.
  7. Kirchgaessner G. Verfahren zur Erfassung des in der Schattenwirtschaft erarbeiteten Sozialprodukts. Allgemeines Statistisches Archiv. 1984. № 68/4. P. 378-405.
  8. Schneider F. Вимоги до розміру німецької шайби господарів, використовуючи боротьбу за відповідь: An attempt. The Scandinavian Journal of Economics . 1986. № 88/4. 643-668. https://doi.org/10.2307/3440435

[collapse]

Повний текст .pdf

©2024. Пенітенціарна академія України